شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

ناتو یک کشور نیست، ولی طوری از نظامی‌های ناتو حرف می‌زنند که انگار از ارتش یک کشور صحبت می‌کنند.

ناتو یک پیمان نظامی است که در 15 فروردین 1338 بین کشورهای اروپایی و آمریکایی بسته شد. کشورهای آمریکا، انگلستان،کانادا، ایتالیا، فرانسه، پرتغال، هلند، بلژیک دانمارک، نروژ، ایسلند و لوکزامبورگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (North Atlantic Treaty  Organization) را تشکیل دادند. اسم این سازمان از اقیانوس اطلس شمالی که بین این کشورها قرار دارد گرفته شد و ناتو NATO حرف‌های اختصاری آن است.

این کشورها در آن زمان نگران قدرت شوروی سابق و کشورهای کمونیست شرق اروپا بودند و از حمله احتمالی آنها هراس داشتند.مهم‌ترین اصل در پیمان ناتو این است که حمله به یکی از کشورهای عضو مانند حمله به تمام آنهاست و همه این کشورها باید با مهاجم مقابله کنند.

بعد از تشکیل ناتو، شوروی و کشورهای شرق اروپا، پیمان نظامی «ورشو» را در پایتخت لهستان امضا کردند تا در صورتی که کشورهای عضو ناتو به آنها حمله کردند یک فرماندهی مشترک مرکزی داشته باشند. وقتی که در سال 1991 اتحاد شوروی سابق از هم پاشید، پیمان ورشو هم منحل شد. همه فکر می‌کردند ناتو هم مانند ورشو منحل می‌شود، ولی ناتو باقی ماند و هر سال هم به تعداد کشورهای آن اضافه می‌شود. حتی تعدادی از اعضای سابق ورشو مانند لهستان، مجارستان، بلغارستان، چک و اسلواکی هم به آن ملحق شده‌اند. در خاورمیانه فقط ترکیه عضو ناتو است. ارتش ناتو از نظامی‌ها و تجهیزاتی که این کشورها تأمین می‌کنند تشکیل می‌شود. آمریکایی‌ها و بعد از آن انگلیسی‌ها تسلط بیشتری بر  ناتو دارند و معمولاً  آنها عملیات جنگی و هدف‌ها را  تعیین می‌کنند. همین مسئله باعث نارضایتی بعضی از کشورهای عضو مانند فرانسه  شده است.

نیروهای ناتو در چند جنگ بزرگ شرکت کردند. مهم‌ترین عملیات آنها حمله به یوگسلاوی در سال 1999 بود.  ناتو در تهاجم خود قسمت‌های زیادی از این کشور را تخریب کرد و ارتش یوگسلاوی را شکست داد.

 در سال 2003 وقتی که ارتش آمریکا بعد از فتح افغانستان، درگیر جنگ در عراق شد، با وجودی که جنگ افغانستان شامل حمله به کشورهای عضو پیمان ناتو نمی‌شد، ولی نیروهای ناتو به جای برخی از نظامی‌های آمریکا در افغانستان مستقر شدند. پرچم ناتو به شکل یک ستاره چهار پر درون یک دایره و بر روی زمینه‌ای آبی‌رنگ است.

اگر درباره ناتو اطلاعات بیشتری می‌خواهید: [آشنایی با ناتو]

کد خبر 47745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز